Följ mig på Instagram: @helenwil

måndag, juli 26, 2010

Sydafrikas landsbygd...

Efter att ha åkt bil från Durban ner till East London. 65 mil, vara av ca 40 mil var bebyggda av små hus. De finaste målade och med el, de mindre fina som plåtskjul som knappt höll vinden borta... måste jag omvärdera min bild av detta land. Det här är en helt ny sida som jag aldrig sett eller upplevt tidigare. Jag har inte kunnat föreställa mig att det här är ett u-land. Ett land som är långt ifrån det moderna samhälle vi har i Sverige... Att så många människor var så fattiga är något som jag inte förstått tidigare. En sida av detta vackra land som jag inte sett. Att blicka ut över fälten och det enda man ser är små hus och plåtskjul. Det är svårt att ta in efter att ha bott här och upplevt en hela annan sida av landet, men ändå nyttigt att få se. Jag är förvånad och tagen på ett sätt jag inte trodde var möjligt. Jag vill hjälp alla att koma vidare i utvecklingen, samtidigt som jag förstår att det är omöjligt...

Nu vidare till nåt helt annat. Tobias har äntligen varit lite piggare efter något som vi tror var matförgifting. Lite piggare och på betydligt bättre humör har han varit idag! I like!
Vi har även börjat vår färd längs Garden Route. Oerhört vackert och svårt att förklara med ord. Vår bilder kommer inte ens räcka till! Färgerna på vattnet, stränderna, de branta sluttningarna på bergen... breathtaking!
Tobias har även hoppat bugy jump idag. Världens högsta! 216 m! Han vrålade när han föll kan jag säga!
Efter hoppet åkte vi till Plettenberg Bay där vi skulle tillbringa natten. Vi var där ganska tidigt på em och knappade in adressen i gpsn och körde. När vi kom fram såg vi inga skyltar, men vi frågade grindvakten om vi kommit rätt. Då vidare det sig att hotellet stängt för ca en månad sedan! vi funderade lit på vad vi skulle göra och kom fram till att vi skulle åka vidare till nästa stad. Vi knappade in adressen till närmsta hotell i samma kedja och körde dit. Väl framme ringde vi hotels.com för att få hjälp, men vi tröttnade på deras telefonkö...
Vi gick in på hotellet och förklarade vad som hänt och sa att vi behövde ett rum. När vi stod och fyllde i papperna frågade receptionisten vad jag hette. När jag presenterade mig sda hon att det fanns ett rum reserverat till mig. Vår bokning hade gått över hit istället! Tur för oss som bara chansade och åkte hit! Nu har vi precis ätit middag med utsikt över hamnen och ligger framför tvn och slappar. Mysigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar