Följ mig på Instagram: @helenwil

söndag, juli 25, 2010

19 juli dag 2 i Kruger Parken

Uppe med tuppen vid 7 för att hinna se så mycket som möjligt. Vi checkade ut och gav oss iväg. Som tur är har vi timat vår resa superbra för att undvika folk! Det är vinter här, skolorna har precis börjat efter loven, VM är slut. Så vi var nästan ensamma i parken när vi åkte runt!
Den andra dagen såg vi resten av the big five! Dagen började med en giraff som promenerade bredvid bilen. Förmiddagen bjöd inte på så mycket mer spännande förutom en gnu. Vid lunch passerade vi ett litet vattendrag och då dök det upp 14 st elefanter! De stannade för att dricka och promenerade sedan vidare. Ca 5 meter framför bilen! Vi fick backa undan en bit för vi tyckta att de kom lite för nära!
Vi såg även en hel del zebror och giraffer under dagen. Vid tre tiden stannade vi till för att tanka och på vägen in till campen fick vi syn på lejon. Tre honor och en hane som låg i buskarna och vilade!!! Efter påfyllning av energi och bensin åkte vi ut i parken igen. Det tog inte lång tid innan vi såg tre noshörningar! Och lite längre ner efter vägen stod en superstor noshörning och kliade sig mot en sten. Eftermiddagen fortsatte i samma stil och inte långt efter stötte vi på en hel hjord med bufflar! De gick på båda sidorna av vägen och stirrade på oss med stora ögon när vi åkte förbi!
När vi skulle åka till vårt andra boende i Kruger Park upptäckte vi att det låg utanför parken. Vi hade bokat boende i Marolth Park, en liten nationalpark som gränsar till Kruger Park. När vi åkte dit hann solen gå ner och det var mörkt när vi kom fram. Vi irrade runt på små grusvägar och funderade på vart vi hade hamnat nånstans. Väl framme vart vi incheckade i en liten hydda. Det var ett äldre par som hyrde ut självhushålls stugor. De låg precis på gränsen till ett reservat med lejon, buffel, giraff, noshörning mm. Och det sprang runt gnuer, antiloper och vildsvin löst mellan husen. Jag var lite negativt inställd till att börja med, men när jag vant mig vid tanken var det bara mysigt! Första kvällen åt vi på en liten restaurang som låg i parken. Morgonen efter var vi uppe vid 5:30 för att hinna till Kruger Park i gryningen. Är vi kom ut genom dörren stod det en antilop och tittade på oss! Exotiskt ;) Tredje dagen i parken hoppades vi mest på att få se de stora katterna på närmare håll. Vi körde runt i 5 timmar innan vi tröttnade. Men då hade vi i alla fall sett en flodhäst på närmare håll! En hel del giraffer och elefanter hade också fastnat på kort! När vi kom tillbaka till vår hydda stod det tre vildsvin utanför. De var alldeles leriga och skitstora. Jag tog lite kort och satte mig på huk för att filma ett av dem. Det stod och stirrade på mig innan det gjorde ett litet språng mot mig. Jag skrek rakt ut och sprang iväg och lyckades fånga allt på film.
Andra kvällen tog vi det lugnt och grillade vi utanför stugan. Kyckligspett och boerworse(köttkorv) med rolls. Supergott! Har verkligen längtat efter det! På kvällen när vi lagt oss och skulle sova hörde vi lejon som låg i buskarna och purrade!