Följ mig på Instagram: @helenwil

onsdag, mars 28, 2012

Första dagen i Bologna

Jag hann bara hem och vända och packa om väskan efter helgen i Stockholm innan det var dags att ta mannen med mig och åka till Bologna. Tobias var ledig och jag var ansvarig för att boka flyg och hotell. Han hade med andra ord inte aning om vart vi skulle! Vi lämnade Karlskrona på måndag eftermiddag och begav oss mot Göteborg. Under helgan hade han fått lite ledtrådar och kommit fram till fyra möjliga länder Frankrike, Spanien, Italien och Portugal. Som det kontrollfreak han är hade han därför läst på om allihopa! I bilen på väg upp fick han fler ledtrådar och kunde snabbt lista ut vilken stad vi skulle till. Planet gick vid 7 på tisdagsmorgonen, så vi lämnade hotellet klockan 4.30. Supertrött! Planen var att komma fram till Bologna i tid så att vi skulle få en ”extra” dag. Vid 11.30 var vi framme på flygplatsen och väntade på bagaget, som naturligtvis inte kom fram. Det börjar bli mer regel än undantag för vår del! Vi fick visa vilken sorts väska vi hade och tösen talade om för oss att bagaget var kvar i Bryssel och skulle komma vid 23 med det senare flyget. De skickade även med oss ett ”överlevnadskit” med bland annat en ren t-shirt i storlek xl, tandborte, schampoo och deodorant. Trist för oss då jag planerat en utekväll denna dag!

Vi tog oss till hotellet med taxi och det visade sig ligg mitt i ”staun”. Det tar cirka 10 min att gå till Piazza Maggiore som är mitt i de centrala delarna av Bolgna. Dagen spenderades med att gå varenda liten gata och gränd mellan hotellet och torget. Vi hann även prova på några av Italiens delikatesser. Lunchen bestod parmaskinka med mozzarella för min del och av bruchetta för Tobias till förrätt. Efter det åt jag risotto och Tobias åt skaldjurspasta. Med vitt vin till så klart!

Under eftermiddagen promenerade vi runt och passade på att köpa lite rena underkläder och en lite snyggare tröja till kvällen. Jag fick klara mig med baggy jeans och converse då bagaget inte kom fram. Vid 17 kom vi tillbaka till hotellet lagom trötta efter lite vin, och en massa promenerande. Vi tog det lite lugnt och slocknade i en halvtimme innan vi duschade och gav oss ut på staun igen. Vi frågade i receptionen efter bra restauranger, och fick lite tips. Till middag åt Tobias bresola och lasagne och jag på tortellinin med ost. Och så delade vi på en flaska vin. Efter middagen promenerade vi runt och provade på lite mysiga ställen som vi passerade. Vi gick även förbi en gelatteria och passade på att äta glass till efterrätt. Riktigt god och lagom krämig konsistens!

Det står inte mycket om Bologna i guideböcker, förutom att de har bra vin och mat. Enligt rekommendationerna bör man prova risotto, lasagne och pasta bolognese så klart! Vilket jag tycker att vi klarat av bra än så länge! Nu är det dags för oss att sova och vakna upp till en ny solig dag i Bologna. Förhoppningsvis med lite nya fräscha kläder att ha på sig!!

Update: Frukosten på hotellet är riktigt lyxig. Massa god skinka och olika korvar. Det fanns även yoghurt, frukt, diverse wienerbröd och frallor. Mums! Och bäst av allt, riktigt kaffe! Italienarna dricker bara espresso dagtid, de tycker man är konstig om man beställer kaffe med mjölk efter 12 på dagen.
Mätta och belåtna gick vi ner till receptionen för att hämta vårt bagage. Men tyvärr hade det inte kommit. Det ska tydligen komma i eftermiddag, så vi får klara oss en dag till i våra sunkiga kläder och flygbolagets illaluktande deodorant. Trist att sånt händer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar