Följ mig på Instagram: @helenwil

torsdag, augusti 09, 2012

Semester!

Semestern inleddes för nästan tre veckor sedan. Den 20 juli flög vi till Manchester i England för att möta upp våra föräldrar. Jag stängde då av mobilen och lämnade datorn hemma, därför har jag inte skrivit här på ett tag. Föräldrarna hade fått en kanalbåtsresa i födelsedagspresent och nu var det dags för dem att inkassera presenten.
image
Vi bytte tåg på stationen i Crewe. Vi åkte tåg till ett litet samhälle som hette Nantwitch och därifrån vidare med taxi till Swanley Bridge marina där vi hämtade båten. 21m lång, 2,5 m bred och en maxfart på 7 km/h. Båten var utrustad för 10 personer med sängar, kök, två toaletter och dusch. Jag tycket dock att det räckte med 6 personer, det var tillräckligt trångt ändå.
Kanalbåt (17)
“Vår” båt, med svärfar i fören och Tobias där bak. Kanalbåt (51)[4]
Min och Tobias “hytt”.
Efter en crash course i hur den fungerade och matinköp på det största mataffären jag sett var det dags att ge sig av. Vi kom iväg ganska sent på eftermiddagen så vi hann bara köra i dryga två timmar innan vi knöt fast för natten och lagade mat. Vi skulle åka Llangollen canal med start och mål utanför Wrenbury. Den anses vara den vackraste kanalen i Storbritannien och delar av den finns med på UNESCOs världsarvslista. Det finns två akvedukter längs kanalen, Chirk akvedukt som är 21m hög och 220m lång och förbinder England med Wales. Den leder in i en 421m lång tunnel, vilken är den längsta tunneln på Llangollen kanalen. Den andra är Pontcysyllte akvedukten, som stod klar 1805 och är den längsta och högsta akvedukten i Storbritannien. Den är 307m lång, 3,4m bred och 38m hög. Under resan passerade vi ca 200 broar och 30 slussar. Alla broar, slussar och tunnlar har bara plats för en båt i taget då de är så smala. Därför får man hela tiden hålla utkik efter mötande trafik när man ska passera igenom dem.
Eftersom Tobias är van att köra båt var det han som fick köra större delen av tiden. Vi var alla bak och höll honom sällskap och provade på att köra. Dagarna spenderades i båten puttrandes fram i promenadfart och på kvällarna lagade vi mat och spelade kort. Många skratt och trevliga stunder hade vi! Vi passade även på att promenera runt i de små byarna vi passerade igenom, samt besökte ett slott. Tanken med resan var att få umgås lite mer med våra föräldrar då vi tyvärr inte träffar dem så ofta och det fick vi verkligen göra. Jag hoppas att de tyckte att det var lika roligt som jag gjorde!
Vi hade även tur med vädret under resan. Taxichauffören som skjutsade oss till affären sa att det hade ösregnat hela sommaren. Men under veckan vi var där var det uppehåll och sol nästa varje dag. Vi kunde gå i shorts på dagarna och njuta av värmen. När vi lämnade tillbaka båten var vi ut och åt middag i Manchester. Under tiden vi var inne i restaurangen började det ösregna igen, lagom tills vi skulle åka hem!
Eftersom båten var utrustad med kök så kunde jag laga mat och sköta dieteten bra. Jag hade även packat med mig favorit proteinet från Fairing för att äta som mellanmål när vi var ute och sightseeingade. Det vart vila från gymträning hela veckan, men jag promenerade en hel del. Längs hela kanalen fanns det stigar så det vara bara att hoppa av och gå en sväng när jag vart för rastlös. Jag hann även med två joggingturer och lite styrkeövningar med kroppsvikt. Det var var dock med i planerna att ha en vilovecka så den lilla träning som blev av var bara bonus!
Kanalbåt (22)
Vi slussade en del och man fick öppna alla slussar manuellt.
Kanalbåt (36)
Paus i båtåkandet.
Kanalbåt (55)
Ölpaus vid en av slussarna.
Kanalbåt (67)
Vi passerade genom många tunnlar.
Kanalbåt (81)
Kanalbåt (117)
Man fick även veva upp några av broarna.
Kanalbåt (139)
Kanalbåt (183)
Kö till en av slussarna.
Kanalbåt (199)
Vackra vyer.
Kanalbåt (291)
Kanalbåt (217)
Chirk akvedukt.
Kanalbåt (224)
Som ledde in i Wales och genom en 400m lång tunnel.
Kanalbåt (281)
Kanalbåt (293)
Joggingtur och några styrkeövningar på båtens tak.
Kanalbåt (326)
Målet med resan, Pontcysyllte Akvedukten.
Kanalbåt (376)
Kanalbåt (394)
Promenad över akvedukten.
Kanalbåt (450)
På väg tillbaka över Chirk akvedukten och åter i England.
Kanalbåt (496)
Det var trångt ibland när man skulle mötas.
Kanalbåt (504)
Mysig kyrka i Chirk.
Kanalbåt (525)
Chirk castle, byggt 1310.
Kanalbåt (572)
Många mysiga broar och vackra vyer.
Kanalbåt (585)
Kanalbåt (600)
Promenad i Ellesmere. Vi köpte pajer till lunch och svärfar passade på att smaka en kidneypie!
Kanalbåt (674)
Svärföräldrarna och mamma på båten.
Kanalbåt (719)
Lite mer träning hanns med.
Kanalbåt (732)
Kanalbåt (742)Kanalbåt (744)
De obligatoriska hoppkorten!
Kanalbåt (763)
Min fria måltid under veckan. Chevre ost till förrätt, chicken club sandwich och blandade ostar till efterrätt. Mums!

1 kommentar: