Följ mig på Instagram: @helenwil

fredag, februari 17, 2012

En ny nivå av smärta!

Jag och Thess har nu börjat på en ny period i vårt träningsupplägg. Denna period går ut på att öka uthålligheten i muskler, fästen och senor. Detta för att de ska orka med belastningen när vi börjar med den riktigt tunga träningen. Jag har använt mig av samma upplägg en gång tidigare och jag har för mig att det var jobbigt, men inte så här smärtsamt! Jag har nu hunnit med tre av fyra styrkepass med det nya upplägget. Och det var längesedan jag hade så mycket träningsvärk och kände mig så trött/sliten i kroppen efter passen!
Upplägget går ut på att vi gör 20-15-12-10-8-6 reps på varje övning med 30 s vila mellan seten. Vi börjar med ca 60% av maxvikt och ökar sedan för varje set. Benen var först ut i måndags (jag har fortfarande träningsvärk i baksida lår). Det var tungt och jobbigt att ta sig igenom seten, men när man väl var klar och släppte vikten... då kom mjölksyran! Det gjorde så ont i muskeln att man inte visste om man skulle stå, gå, ligga... Har aldrig upplevt nåt liknande tidigare! Och efter knäböjen bar inte benen. De var som spaghetti och jag bara sjönk ihop! Lätt illamående tog jag mig hem från passet och fick tvinga i mig middagen. Helt färdig var jag! Veckan fortsatte med de mindre muskelgrupperna. Ryggen är väldigt stel idag och det var svårt att tvätta håret efter axelpasset! Men det är bara att kämpa på och hoppas att det ger önskat resultat!

Igår var det vila från styrketräningen. Passade på att springa lite intervaller på bandet. 5 km på dryga 30 min vart det. Jag brukar ha bandet på 6-8% lutning då jag tycker att det är lättare att få upp pulsen, brukar känna av knäna när jag springer fort med plant band. Jag varvade mellan 6 km/h och gjorde 10 st sprintar på 11-12,5km/h. Lagomt svettig efter det!
Det var även bänkpresstävling på Loket igår. De går igenom alla FitnessFive moment med en tävling i månaden. Jag var med och tävlade och var domare. Jag vann tävlingen!! 29 reps lyckades jag pressa ut. Nöjd med det då jag väger 9 kg mer än i somras och får lyfta tyngre.

Det böjar även bli dags att beställa lite mer protein till hushållet. Det är uppenbarligen två i den här familjen som gillar Fairings produkter, så det har tagit slut lite fortare än planerat!
Tänkte passa på att göra en beställning i eftermiddag så om någon vill hänga på är det bara att höra av sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar