Följ mig på Instagram: @helenwil

söndag, november 18, 2012

En bra fråga

Min teamkamrat Emelie tog upp en bra fråga i sin blogg här om dagen.

Äter jag för att kunna träna, eller tränar jag för att kunna äta?

I min värld är svaret enkelt. Jag äter för att kunna träna. Jag försöker planera kosten för att kunna prestera och utvecklas i min träning. Maten jag stoppar i mig ska fungera som bränsle och energi. Både för att kunna prestera i skolan och för att kunna prestera på gymmet.
Oftast planerar jag i förväg vad jag ska äta och mumsar i mig mina matlådor i tid och otid, oavsett om jag dietar inför en tävling eller inte. Jag brukar även ha med mig nödproviant i form av en proteinshake eller bar. Om man är ute på resande fot brukar det gå att få tag i bra protein och en grönsak på vilken livsmedelsbutik som helst om det skulle behövas. Trots att jag försöker planera min matlagning händer det att det jag äter inte alltid är gott och inte alltid ser aptitligt ut, men det fyller sin funktion. Det ger mig energi tills det är dags att äta nästa gång.
Jag försöker hålla mig till bra råvaror så som magert protein i form av kyckling, fisk och kött. Kolhydrater som kroppen kan tillgodogöra sig (ris, potatis, havregryn mm) samt nyttiga fetter i form av frön, nötter och avokado. Jag äter sällan socker, (notera sällan, det händer att även jag frossar i godis och choklad). Jag dricker väldigt sällan alkohol. Ett glas vin till maten kan vara gott nån gång ibland, men att gå ut på krogen lockar inte speciellt mycket.
Vår Teamchef Maria skriver om sitt engagemang och sin glädje till denna livsstil, för det är precis vad det är. Ett sätt att leva. Ett sätt som jag trivs väldigt bra med! Svårt att förstå för vissa, men helt normalt för mig.

Så, vad svarar du på frågan? Äta för att träna eller träna för att äta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar