Följ mig på Instagram: @helenwil

tisdag, september 14, 2010

x,y,z

Livet rullar på här nere. Tobias är fortfarande borta och jag bygger upp en egen vardag med egna rutiner. Bara att hoppas på att de passa Tobias med!

I skolan är det mycket just nu. Känns som att de drog igång med en rivstart för att sålla bort de som inte orkar med. Ett test för att se om man är redo för utbildningen.
För tillfället är det mycket att ta in! Linjär algebra är inte att leka med! Det är x,y och z överallt. På föreläsningarna verkar allt logiskt och enkelt. Sen kommer men hem och fattar inte ens vad de frågar efter i boken. Men de säger att om man bara kämpar på så trillar polletten ner och så fattar man allt. Jag går och hoppas att den där aha upplevelsen ska komma snart! För just nu är det verkligen rörigt. X, y, z några t och s och rätt vad det är ska det stoppas in e’ och y’ samt några u och v. För att inte tala om alla grekiska bokstäver som används i alla exempel! Och så får man inte ta fel på plus och minus för då kan det verkligen bli tokigt!

Och mellan alla vektorer, plan och linjer så ska det ju programmeras lite också! Många termer att lära sig och förstå vad de gör när man sätter dem i följd. Förhoppningsvis lossnar det där med så småningom!

Träningen då? Jo, den hinns med den också! Kämpar på och är på gymmet nästan varje dag! Har tappat ca 4,5 kg sen semestern, vilket är en lagom takt. Har ca 6-7 kg kvar till tävling, så det är bara att kämpa på! Ska bli kul att se vad som har hänt med musklerna där under! Motivationen har varit lit låg ett tag, men nu börjar jag bli peppad igen! Det bästa är att jag oftast kommer på lösningarna på alla tal när jag står på maskinerna och trampar. Helt plötsligt kommer jag på ett sätt jag inte provat för att få fram rätt lösning. så det rensar huvudet ganska bra iaf!

Nu är det dags för lite mat innan jag ska sova. Måste ju upp i tid imorgon för att hinna läsa lite java innan jag ska på föreläsning! Ha det toppen där hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar